Menu

Het Effect

Filosofie - Werking - Effect

Verbetering voor iedereen

Door het gebruik van Inforium verbetert de communicatie tussen zorgverleners en patiënten doordat mondelinge informatie ondersteund wordt met digitale herhaalbare, betrouwbare informatie op maat. De informatie voor de patiënt komt rechtstreeks van de eigen vertrouwde zorgverlener en sluit aan bij de informatiebehoefte op dat moment. Gedurende het consult verstuurt de zorgverlener het Inforium, zodat de patiënt de informatie meteen na het consult al kan lezen in zijn of haar mailbox. Omdat een mailtje met informatie openklikken makkelijker is dan zelf zoeken, wordt ‘Dr. Google’ gepasseerd.  Inforium brengt uw relevante informatie herhaalbaar bij patiënten. En maakt uw werk makkelijker en verhoogt het vertrouwen.

Concrete behaalde resultaten

Implementatie

 

De implementatie kan zeer snel gaan, bij zowel kleine organisaties (vakgroepen, zbc’s, JGZ) als grote organisaties,  zoals ziekenhuizen. Er zijn afdelingen die binnen een paar maanden honderden Inforiums versturen. Waarbij het goed is te bedenken dat elk Inforium handmatig uitgekozen is voor een patiënt door een zorgverlener. Dit komt onder andere doordat er geen ICT-aanpassingen nodig zijn, door de eenvoud van het gebruik en door de mooie reacties van zorgverleners en patiënten.

 

Waardering

Patiënten waarderen de informatievoorziening via Inforium enorm. De patiëntacceptatie is consistent 90% of hoger en de informatie wordt vrijwel altijd als begrijpelijk gewaardeerd. Mede doordat de informatie niet in de prullenbak verdwijnt, is de effectiviteit bij het gebruik van Inforium aanzienlijk hoger dan die van de papieren folder. En dat is niet alleen beter voor de patiënt, maar ook voor de zorgverlener

Effecten op vragen en therapietrouw

Snelle vervanging van een papieren folder door een digitale versie zorgde bij een afdeling Kaakchirurgie binnen enkele maanden voor een daling van 30% medische vragen via de telefoon. De druk op zowel de polikliniek als telefooncentrale is hierdoor een stuk minder. Dit voorbeeld illustreert hoe prettig het kan zijn als patiënten altijd informatie terug kunnen vinden in hun mailbox.

 

Een onderzoek van de Saxion Hogeschool liet zien dat Inforium invloed heeft op therapietrouw. Onder patiënten die bij het starten met hun ‘puffertjes’ een instructiefilmpje via Inforium te zien kregen,  was er een halvering van de therapieontrouw. Een vervolgonderzoek onder chronische patiënten liet een 9% meer therapietrouw zien.

Samen Beslissen en Zinnige zorg

Bij Samen Beslissen is het essentieel om ook buiten de consulten om begrijpelijke herhaalbare informatie voorhanden te hebben. Juist thuis kunnen mensen de informatie vaker bekijken, delen en overleggen. Betrouwbare webpagina’s, consultkaarten, keuzehulpen, video’s en infogrammen zijn bij uitstek geschikt om via Inforium digitaal met patiënten te delen.

 

Door Inforium breed en vaak in te zetten krijgen mensen en hun omgeving meer kennis en daarmee meer grip op en begrip voor hun ziekte en behandeling. Ze maken betere keuzes met hogere tevredenheid tegen minder kosten.  Bij de nominatie voor de Zinnige Zorg Award speelde Inforium dan ook een kleine, maar belangrijke rol.

Populatiebrede implementatie: Project CHIP

( Connected Health Information Platform )

Binnen drie jaar de helft van de totale Almeerse bevolking transmuraal voorzien van digitale informatie op maat door zorgverleners? Met Inforium kan dat. Jaarlijks worden nu meer dan 100.000 Inforiums handmatig verzonden door specialisten, huisartsen, apotheken en jeugdgezondheidszorg.

 

Project CHIP Almere

 

In 2016 werd samen met vele partners in Almere gestart met een groot transmuraal project: Project CHIP Almere. Hierbij werd door zorgverleners van zowel de tweede lijn (Flevoziekenhuis & De Kinderkliniek), als eerste lijn (Apotheken en huisartsen Zorggroep Almere) en nulde lijn (JGZ Almere) gezamenlijk één digitale tool, (Inforium) en één gezamenlijke informatiedatabase gebruikt (de Project CHIP database).

 

De resultaten waren boven verwachting. Na het eerste implementatiejaar gingen alle zorgorganisaties verder en bleef het gebruik van Inforium explosief groeien.

 

 

 

Evaluatie Flevoziekenhuis patiënteninformatie 2016-2018

 

Het doel van project CHIP was het verschaffen van meer en betere patiënteninformatie. Na drie jaar werd dit aan de hand van papieren folder en Inforiumcijfers geëvalueerd. Binnen drie jaar was de hoeveelheid informatie met 72% gestegen. Digitaal was de stijging echter 10 keer zo hoog (digitaal 320% versus papier 30%)

 

Nog opvallender was de verbreding van de informatie. Door de digitale koppeling met de Project CHIP database is er zoveel informatie voorhanden dat er bij early adopters honderden verschillende Inforiums per vakgroep gestuurd werden. Bij folders is dit beperkt tot slechts enkele tientallen soorten per vakgroep.

 

Milieu en besparingseffecten

 

Er werden verschillen bij early en late adopters gezien. De early adopters hadden niet alleen meer en meer diverse informatie, ze lieten ook een daling van meer dan 90% zien in het gebruik van folders. Bij de late adopters resulteerde de stijging van informatievoorziening ook in het drukken van meer papieren folders.

 

 

 

 

In totaal steeg het percentage digitale informatie van 15% naar 36% en deze stijging gaat verder. Dit betekent dat in de komende jaren met een stijging naar 90% zoals bij de early adopters een besparing van 350.000 pagina’s per jaar behaald kan worden. Exclusief drukken, vervoer en handling.

 

Niet onbelangrijk is dat u met Inforium nagenoeg onbeperkt mensen meer en beter kunt informeren tegen dezelfde of zelfs minder kosten.

 

Inforium als de basis voor uw digitale strategie

 

De rol van Inforium wordt steeds groter. Niet alleen door de verspreiding van informatie met de hoogste acceptatie door patiënten na papier, maar ook door de vele gekoppelde databases. Of het nu om medische informatie, geneesmiddelen of opvoedinformatie gaat; de gekoppelde databases van onder andere de Stichting BetrouwbareBron, Apotheek.nl, Kijksluiter en Stichting Opvoeden hebben altijd betrouwbare informatie voorhanden. Om Inforiums te sturen, maar ook om portalen, apps of PGO’s (persoonlijke gezondheidsomgeving) te vullen met relevante context op maat rondom de data.

 

Landelijke uitbreiding

 

Inmiddels is Inforium bij tientallen ziekenhuizen, ZBC’s, apotheken en huisartsen verspreid over het land ingeburgerd. Een nieuwe stap is gezet met het Project CHIP JGZ Nederland. Hierbij werken organisaties uit de jeugdgezondheidszorg landelijk samen om een functionele database voor alle JGZ’s te realiseren. Het project is eind 2018 begonnen en medio 2019 zullen de eerste resultaten bekend worden. Zo kunnen we als zorgverleners mensen op allerlei momenten in hun leven (preventief) begeleiden met informatie op maat. Van informatie over gezond zwanger worden tot informatie over ziekten op hoge leeftijd.