21 juni 2022

“Zeker weten dat de patiënt de juiste informatie krijgt”

De afdeling orthopedie van het Haaglanden MC ziekenhuis werkt sinds 2019 met Inforium. De specialisten versturen enkele honderden Inforiums per maand. Maar het systeem wordt ook tijdens de consulten zelf gebruikt, vertelt orthopedisch chirurg Dr. Ewoud van Arkel. Wij vroegen hem naar zijn ervaringen.  

“De reden waarom wij Inforium zijn gaan gebruiken, was de behoefte aan het makkelijker verstrekken van patiënteninformatie. We wilden dat de juiste informatie op de makkelijkste manier bij de patiënt terecht komt én zoveel mogelijk papierloos werken. Dat bevalt heel goed. Het lukt ons nog niet om helemaal papierloos te zijn, maar dit scheelt al wel een heleboel.”

Betrouwbare bronnen

Het verstrekken van informatie uit betrouwbare bronnen was een belangrijk argument om voor Inforium te kiezen, geeft Van Arkel aan. “Er is op internet ontzettend veel informatie te vinden. Wat we hiermee willen bereiken, is dat patiënten de júiste informatie vinden op internet. Door via Inforium informatie te delen, weten we zeker dat de patiënt informatie uit betrouwbare bronnen krijgt. Zo hoeven we niet in discussie over de waarheid van informatie. We kunnen bijvoorbeeld linken naar informatie die bij ons op de website van het ziekenhuis staat, naar thuisarts.nl, naar een patiëntenvereniging of naar andere bronnen waarvan we weten dat ze betrouwbaar zijn. Zo heeft de patiënt in één keer de goede informatie beschikbaar en hoeft hij zelf niet te gaan surfen.”

Uitleg makkelijk terug te vinden

Van Arkel gebruikt Inforium ook om tijdens het gesprek zaken te verduidelijken. “Ik gebruik het systeem om informatie door te sturen, maar ook tijdens de afspraak met de patiënt. Ik heb in Inforium bijvoorbeeld informatie staan over een Frozen Shoulder, met afbeeldingen en een schema van het proces. Ik neem de informatie tijdens het gesprek met de patiënt door en laat ze zien waar en hoe ze het later terug kunnen vinden. Eenmaal thuis herkennen ze de afbeelding weer. Als iemand net geopereerd is, dan vraag ik of ze alle informatie over bijvoorbeeld de nazorg hebben gedownload. Als dat nog niet het geval is, kunnen ze dat ter plekke doen. Mensen hoeven niet meer met stapels papier rond te lopen, alles staat in de telefoon. Op een later moment kunnen ze de informatie ook makkelijk terugvinden door opnieuw de mail te openen. De groep mensen die niet digitaal is, wordt steeds kleiner, dus dit is een supergoede oplossing.”

Eenvoudig in gebruik

Het systeem is heel eenvoudig te gebruiken, vindt Van Arkel. “We hebben het gekoppeld aan ons elektronisch patiëntendossier. Daar zit een weblink in, die open ik en dan krijg ik Inforium voor mijn neus, inclusief het emailadres van de patiënt als we dat in ons ziekenhuissysteem hebben staan. Ik maak ook mijn eigen Inforiums aan, dat is een of twee keer oefenen en dan snap je het. Bij ons werken alle collega’s van orthopedie, cardiologie en urologie met Inforium en vanuit de mammacare afdeling komen ze ook al af en toe kijken. In mijn ogen zou iedereen hier mee kunnen werken. De kosten zijn het probleem niet en het is heel eenvoudig in gebruik.”

Ook samenwerken met Inforium? Neem vrijblijvend contact op.

Deel dit bericht: