Nog niet heel Nederland maakt gebruik van Quli (samentrekking van Quality of Life), maar dat zou wel moeten! Althans, dat vindt directeur Hans ter Brake. Quli is een gezondheidsplatform met persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) waarin alle zorggegevens rondom één persoon verzameld worden. Hierdoor heeft een patiënt altijd alle relevante informatie beschikbaar om op te zoeken of na te lezen. Groot voordeel is dat ook mensen in het persoonlijke netwerk, denk aan mantelzorgers, partner of andere naasten, aangesloten zijn. Voor betrouwbare informatievoorziening werkt Quli al jaren samen met Inforium.
“Quli is een digitaal platform waarop mensen (zorggebruikers) en hun naasten makkelijk kunnen samenwerken met zorgaanbieders. Via Quli kan een patiënt zaken die hij tijdens een gesprek met de arts heeft besproken, inzien en teruglezen. De patiënt kan zelf bepalen met wie hij zijn persoonlijke zorggegevens deelt. Dat zijn bijvoorbeeld de partner of kinderen, maar ook andere zorgverleners rondom de patiënt zoals een fysiotherapeut of diëtist. Iedereen kan gratis een account aanmaken in Quli. Zorgprofessionals hoeven geen eigen account te hebben in Quli. Zij kunnen gekoppeld worden, zodat bijvoorbeeld de huisarts vanuit het eigen systeem informatie door kan sturen naar de patiënt.”
“De samenwerking met Inforium zorgt voor contextinformatie. Dit omvat onder andere voorlichting en duiding van data. Patiënten kunnen via het platform hun gegevens ophalen, maar dat zegt niet altijd alles. Je moet weten welke duiding je aan data moet geven. Daarvoor zorgt de informatie uit Inforium. Dus het ziekenhuis of de huisarts kan bepaalde uitslagen delen, met daarbij de bijbehorende toelichting die wordt verkregen via Inforium. Of er is bijvoorbeeld een zwangere vrouw die twijfelt over vaccinatie. Dan kan de arts of de doktersassistente met twee klikken – namelijk door in Inforium /Q toe te voegen aan haar emailadres – betrouwbare informatie daarover beschikbaar stellen via Quli. Zo heeft zij in één keer alle informatie bij elkaar en kan ze dit delen met anderen zoals bijvoorbeeld haar partner of moeder.”
“Uit onderzoek blijkt dat van een consult maar 14% van de informatie wordt onthouden, en daarvan ook nog de helft verkeerd. Het is dus belangrijk dat iemand juiste en betrouwbare informatie op een later moment kan nalezen én dat dat ook geldt voor de mensen die bij de patiënt betrokken zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld kinderen meelezen met informatie over de behandeling van hun ouders. Wat ook een groot voordeel is, is dat de patiënt altijd de meest recente informatie heeft. Wanneer een zorgverlener informatie deelt uit Inforium, is dat een link naar een betrouwbare bron. Als die informatie wijzigt en de patiënt klikt op een later moment nog een keer op de link, krijg deze altijd de nieuwe informatie.”
“Opschalen is een groot doel. We willen dit elke zorgprofessional in Nederland het systeem gaat gebruiken voor alle patiënten. Dat leidt tot een enorme tijdswinst bij zorgprofessionals, zodat zij meer tijd overhouden voor het inhoudelijke gesprek. De patiënt heeft een enorme informatiewinst omdat zij alle informatie beschikbaar hebben en altijd later kunnen nalezen en kunnen delen.
Wat ik ook heel graag wil voor de nabije toekomst, is dat patiënten via Quli zelf kunnen zoeken in de informatie uit Inforium. Dat vind ik heel belangrijk, juist omdat je zo zeker weet dat ze informatie krijgen uit betrouwbare bronnen. Als je zelf gaat Googelen, weet je nooit waar je terechtkomt en of de informatie klopt, betrouwbaar is en niet bedoeld om je te verleiden tot aankopen. Als je zoekt via Inforium weet je dat wel. Door de patiënt een digitale speler in de zorg te maken, verbeter je de zorg. Je geeft de patiënt meer regie, hij blijft beter aangesloten en heeft meer flexibiliteit. Daarnaast ontlast je de zorgverleners.”
Ook samenwerken met Inforium? Neem vrijblijvend contact op.