20 januari 2022

“Elke keer als er een Inforium verstuurd wordt, is er iemand beter geïnformeerd.”

Informatievoorziening in de zorg is cruciaal. Patiënten willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze te wachten staat. Je maakt het patiënten én zorgverleners makkelijker als je snel en simpel betrouwbare, persoonlijke informatie toe kunt sturen. En precies dat is waar Diandra de Jong, Operationeel manager bij Inforium, zich elke dag hard voor maakt. “Ik wil mensen overtuigen dat de informatievoorziening beter kan en moet én dat ze er ook nog wat mee gaan doen. Met als einddoel dat meer mensen beter geïnformeerd worden.”

Diandra begon in april 2020 bij Inforium. Ten tijde van de coronapandemie en ook vanwége de pandemie. “Ik kende Inforium vanuit mijn vorige baan bij het Flevoziekenhuis in Almere. Toen dr. Markus Oei, de oprichter van Inforium, mij op een zondagochtend belde om te vragen of ik hem wilde helpen, heb ik alle zekerheden van mijn baan laten gaan en ben ik ervoor gegaan. Ik ben overgestapt van een vast contract bij een vrij recente werkgever naar een -toen nog- drie maanden contract bij Inforium. Het voelde echt als mijn roeping om bij te dragen aan betere informatievoorziening voor patiënten.”

Betrouwbare informatie over corona

De urgentie was voor Diandra heel duidelijk. “Zeker in het begin van de pandemie was het heel belangrijk om goede informatievoorziening rondom het nieuwe coronavirus te hebben. Inforium en Stichting Betrouwbare Bron hebben zich daar belangeloos voor ingezet. We hebben direct alle beschikbare en betrouwbare informatie over COVID-19 verzameld en beschikbaar gesteld via een gratis website-omgeving voor zorgprofessionals.” En dat doen Diandra en haar collega’s nu nog steeds. “Zo hebben we onlangs vaccineer.nl gelanceerd, om zorgverleners te ondersteunen in hun gesprekken met vaccinatie-twijfelaars en hen te voorzien van betrouwbare informatie. Informatievoorziening is ontzettend belangrijk, maar in de zorg nog onderbelicht. Ik geloof heel erg dat Inforium een zeer effectieve manier is om een betere informatievoorziening op de rit te krijgen. Zeker met deze pandemie dacht ik: heel Nederland moet aan Inforium, informatie is de sleutel tot de oplossing!”

Informatie om op terug te vallen    

Informatie kan veel problemen voorkomen en oplossen, denkt Diandra. “Ik zie in de hele zorgsector dat patiënten, buiten de persoonlijke gesprekken om, slecht geïnformeerd worden. Het is bekend dat patiënten van een gesprek het merendeel niet of verkeerd onthouden. En daarnaast is er niet veel waar ze op terug kunnen vallen. Ik zie het ook bij vriendinnen die bijvoorbeeld een heftige borstkankerdiagnose krijgen, maar slechts heel weinig informatie hebben om terug te lezen. Veel ziekenhuizen onderschatten dit, terwijl mensen toch een grote behoefte hebben om te weten waar ze aan toe zijn. Als je online wat bestelt, word je beter geïnformeerd dan wanneer er iets met je aan de hand is. Daarin lopen we echt ontzettend achter.”

Gastvrijheid in de zorg

Diandra heeft een achtergrond in de hotellerie. “Daarbij gaat het altijd over gastvrijheid. Dat ontbreekt in de zorg. In een ziekenhuis zie je overal briefjes hangen. Waar je heen moet, waar je moet wachten, wat je moet doen… In een goed hotel zie je nergens briefjes. Daar is nagedacht over de inrichting en de looproutes, de mensen zijn goed geïnstrueerd. Als mensen toch in het ziekenhuis moeten komen, zorg dan dat je het op een fijne manier inricht en dat je hen goed begeleidt. Mensen hebben allerlei twijfels, zorgen en vragen. Het ziekenhuis moet daar wat mee. Mijn grootste uitdaging is om zorgprofessionals te overtuigen dat je die informatievoorziening heel simpel en heel doelbewust kunt inrichten, en daarmee echt betere zorg verleent.”

Informatievoorziening scheelt werk

Een goede informatievoorziening zorgt ook voor efficiëntie, geeft Diandra aan. “Een gebrek aan informatie zorgt voor extra werk. Mensen gaan bellen en mailen, want ze hebben toch die vragen. Je maakt het voor jezelf dus veel makkelijker als je patiënten direct gerichte informatie kunt sturen. Met Inforium kun je supersnel, effectief en simpel, zowel voor de patiënt als voor de hulpverlener, heel grote stappen zetten. We zien dat bijvoorbeeld een Flevoziekenhuis zo’n 180.000 Inforium-berichten per jaar verstuurt. Daaruit blijkt wel dat ze er de meerwaarde van inzien, anders zouden die professionals niet 180.000 keer op een knop drukken om de juiste informatie te versturen.”

Grote plannen

Gelukkig ziet Diandra elke dag het resultaat van haar inspanning.  “Op onze website loopt een tellertje met hoeveel Inforiums er verstuurd zijn. Ik vind het heel fijn dat dat tellertje elk moment hoger wordt. Dat zijn allemaal mensen die beter geïnformeerd zijn. Met Inforium willen we het liefst de hele wereld veroveren, omdat we informatievoorziening zo belangrijk vinden. Elke dag is voor mij weer een uitdaging waarin ik me met de strategie kan bezighouden en mee kan denken over de richting waar we op gaan. En dat is precies waarom ik hier ben gekomen. Ik wil mensen overtuigen dat de informatievoorziening beter kan en moet, zodat meer mensen beter geïnformeerd worden.”

Deel dit bericht: